بلاگ

دمپر یخچال چیست؟

دمپر یخچال چیست؟ یک قطعه مکانیکی است که در بین یخچال و فریزر قرارگرفته است وقتی‌که کمپرسور یخچال کار می‌کند و سرما تولید می‌شود سرما اول به قسمت فریزر وارد می‌شود و سپس وارد یخچال می‌شود.

 

ودرنظر داشته باشید که دریچه  است که با دستوری که از برد الکترونیکی یا در یخچال‌های معمولی از ترموستات می‌گیرد باز و بسته می‌شود و سرما می‌تواند وارد قسمت‌های مختلف یخچال شود.

 

دمپر یخچال در چه زمانی سرما را وارد می‌کند؟

دریچه دمپر زمانی که دمای یخچال بالا می‌رود یعنی هوای داخل یخچال گرم می‌شود برد الکترونیکی یخچال به صورت اتوماتیک دستور می‌دهد که دریچه دمپر باز شود و هوای سرد وارد یخچال شود.

زمانی که بخش به میزان خواسته شده سرد شود مجدداً برد الکترونیکی یا ترموستات دستور می‌دهد که دریچه بسته شود.

 

دمپر یخچال در کجای آن قرار دارد؟

محل قرار گرفتن دمپر در برندهای مختلف فرق باهم داردبدین صورت که می‌توان گفت به صورت معمول در بالاترین قسمت یخچال قرار دارد.

 

چگونه می‌توان تشخیص داد دمپر یخچال خراب شده است؟

هنگامی که تمام قطعات یخچال درست کارکنند و توسط مهندسی وتکنسین بررسی شده باشد می‌توان نتیجه گرفت دمپر خراب شده است؛ که یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که درب یخچال را باز کنید و دکمه لامپ را چند بارخاموش کنید سپس منتظر باشید تا یخچال کار کند. اگراحساس می‌کنید سرما از کناره‌های درب یخچال یا منافذ مخصوص وارد  اما فریزر خوب کار کند، احتمال خرابی دمپر وجود دارد.

 

تست قطعات زیر توسط تکنیسین لازم است انجام شود:

 

کمپرسور یخچال

قطعات دیفراست

فن فریزر و یخچال

گاز یخچال

گرم بودن دمپر یخچال به چه علت است؟

گرم بودن یخچال یا خنک نبودن یخچال علت‌های زیادی دارد. یکی از این علت‌ها خرابی دریچه دمپر می‌باشد. زمانی که دریچه خراب باشد دیگر هوای سرد وارد یخچال نمی‌شود و شاهد فاسد شدن مواد غذایی در یخچال خواهیم بود.

از جمله مشکلاتی که با خرابی دریچه دمپر وجود می‌آید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گرم شدن یخچال
  • سرد شدن بیش از اندازه یخچال

گرم شدن یخچال

با خرابی دیگر هوای سردی وارد یخچال نمی‌شود. دریچه زمانی که خراب شود هوا خنک وارد مجرای اواپراتور نمی‌شود و در نتیجه یخچال گرم می‌شود.

سرد شدن بیش از اندازه یخچال

در حالت بعد ممکن است دریچه دمپر خراب باشد .

هر چه قدر یخچال کار کند بدون در نظر گرفتن دستور از برد الکترونیکی یا ترموستات، هوای سرد مستقیم از فریزر وارد یخچال می‌شود. در نتیجه یخچال خیلی سرد خواهد بود و یکی از علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال همین مورد می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر دریچه فریزر یا ساید بای ساید شما خراب شده است کافیه که فقط آن را تعویض کنید. در ضمن بهتر است اینکار را تعمیرکار یخچال انجام دهد؛ زیرا اگر خودتان تعویض کنید و کار را اشتباه انجام دهید به یخچال خود آسیب وارد خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *