بلاگ

راهنمای خرید و راه اندازی کولر آبی

راهنمای خرید و راه اندازی کولر آبی

 

فصل تابستان نزدیک می شود و وارد روزهای داغ خواهیم شد، پش در اینروزها اکثر افراد اقدام بـه خرید، راه اندازی یا سرویس کولرهای آبی یا گازی خود می کنند. قبل از راه اندازی و خرید کولر آبی باید بـه نکات مهمی توجه کنید تا از سلامت و روند کارکرد کولر و انتخاب درست دستگاه مطمئن شوید. در ادامه بطور کلی در این باره صحبت خواهیم کرد.

معرفی انواع کولر آبی موجود در بازار

کولر‌ آبی های موجود در بازار با توجه بـه تنوع کارکرد، ساختار، قدرت، شکل ظاهری و… بـه دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم میشوند کـه از میان آن‌ها میتوان بـه کولر‌های آبی پوشالی، کولر‌های آبی سلولزی و همین‌طور کولر‌های آبی پرتابل اشاره کرد. در ادامه توضیح از هر کدام از این مدل‌ها ارائه خواهیم داد.

1. کولر آبی پوشالی چیست؟

راهنمای خرید و راه اندازی کولر آبی

این مدل از کولر‌های آبی می توانند آب را بر روی پوشال‌ها هدایت کنند. کولر‌های آبی پوشالی مزایای بسیار زیادی دارند کـه از میان آن‌ها می توان بـه هزینه نسبتاً پایین خرید و نصب آن‌ها، مناسب بودن برای مناطق خشک و  هزینه پایین تعمیرات آن‌ها اشاره کرد. بهمین دلیل هم هست کـه این مدل از کولر‌های آبی از سالها پیش یکی از عناصر اصلی ساختمان‌های ایرانی را تشکیل می‌دادند و در اکثر خانه ها دریچه های آن طراحی و جایگذاری شده است.

2. آیا کولر آبی سلولزی را می شناسید؟

راهنمای خرید و راه اندازی کولر آبی

کولر‌ آبی بسلولزی سیار مشابه کولر آبی پوشالی کار می کند، با این تفاوت کـه در نوع پد مورد استفاده خود متفاوت هستند. در کولر آبی سلولزی بجای استفاده از پوشال باید از پد‌های سلولزی استفاده کرد. یکی از تفاوت‌های اصلی کولر‌های آبی سلولزی و پوشالی در آن اسـت کـه پد‌های سلولزی باعث افزایش چند درصدی خنکی کولر در فضای خانه می شود. نکته دیگر اینکه پد‌های استفاده‌ شده دراین کولر‌ سلولزی خاصیت ضد قارچی دارند و می توانند از ورود هر گونه میکروب بـه داخل خانه جلوگیری کنند. کولر‌های آبی سلولزی صدای کمتر و بدنه‌شان نیز از استحکام خوبی برخوردار اسـت. البته این نوع از کولر‌های آبی بـه مراتب قیمت بیشتری نسبت بـه نوع پوشالی دارند.

3. کولر‌ آبی پرتابل چگونه کار میکند؟

راهنمای خرید و راه اندازی کولر آبی

کولر‌ آبی بـه هیچ‌گونه کانال‌کشی نیاز ندارد و به مین دلیل نیز میتواند انتخابخوبی برای فضا‌های کوچک باشد. نکته مثبت دیگر در رابطه با کولر‌ آبی پرتابل یا قابل‌ جابه‌جایی می توان گفت آن اسـت کـه برای نصب آن‌ها بـه هیچ کارشناسی نیاز ندارند و میتوانید خودتان آن را راه اندازی کنید. بهتر است بدانید که این کولر‌ آبی پرتال، مصرف برق کم و از گنجایش مخزن آبی خوبی برخوردار هست و دارای قابلیت تنظیم وزش باد اسـت. درکنار این ویژگی‌های مثبت، کولر‌ آبی پرتابل سروصدای زیادی دارند!

چند نکته مهم برای خرید کولر آبی

  • ضخامت دیواره و کف کولر اسـت. این موضوع به این جهت اهمیت دارد که این بخش‌ها با تجمع آب و همین‌طور خوردگی روبه‌رو خواهند شد. پس بـه سراغ انتخاب کولر آبی بروید کـه دیواره‌ها و کف آن از ضخامت خوبی برخوردار باشد. هرچه ضخامت دیواره و کف کولر آبی بیشتر باشد، مقاومت و استحکام آن نیز در برابر خوردگی و پوسیدگی افزایش خواهد یافت.
  • کولر آبی با توجه بـه فضا و موع استفاده‌، دارای دو نوع خروجی هوا هست. یکی از آن‌ها سقف کولر و دیگری نیز قسمت‌های جانبی آن هست. مورد اول بیشتر مناسب کولر‌های بالکنی اسـت.
  •  ابعاد کولر آبی بسیار مهم است. بطور کلی کولر‌های آبی در ابعاد مختلفی طراحی و ساخته می شوند.

راهنمای سرویس کردن کولر آبی را بخوانید تا بدانید

اگر میخواهید کولر قدیمی خودرا را راه اندازی کنید باید بدانید کـه کولرها چند ماهی خاموش و بدون فعالیت بوده اند طبیعتا برای روشن شدن آن ها با مسائلی رو بـه رو خواهید شد.  طی کردن روند تعویض پوشال، تعویض تسمه، شستشوی کف، روغن کاری و… را سرویس کردن کولر مینامند. اگر در تمامی مراحل دقت و حوصله لازم رابه کار بگیرید می توانید کولری سالم تر و خنک تر داشته باشد.

1. شستشو (داخل و خارج کولرکولر آبی مهم است

بهتر اسـت قبل از راه اندازی کولر آلی، حتما آن را شستشو دهید. در این راستا باید حتما بـه برق دقت کنید تا خطری برایتان نداشته باشد. پیشنهاد مـا این اسـت کـه از یک فازمتر استفاده کرده و یا پمپ آب کولر را خارج کنید. حالا آن را به دقت تمیز کنید و بعد از آن هم بـه بدنه خارجی کولر سری بزنید.

2. تعویض پوشال کولر آبی را فراموش نکنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی کـه در روند راه اندازی کولر آبی باید حتما بـه آن توجه کرد عوض کردن پوشال کولر آبی اسـت. از آنجایی کـه رطوبت موجود در پوشال ها می تواند در اثر گذر زمان باعث رشد باکتری، قارچ، آلودگی و البته افزایش سرماخوردگی و حساسیت شود طبق معمول از افراد خواسته می شود کـه پوشال کولر آبی خودرا سالانه تعویض نمایند.قبل از قرار دادن پوشال ها در پوشال گیر، آن ها را خیس کنید تا هم خرد نشوند و هم بـه خوبی در جایشان قرار بگیرند.

3. کولر آبی را روغن کاری کنید

اگر روند روغن کاری را در راه اندازی کولر آبی خود بـه خوبی پیش ببرید می توان این نوید را داد کـه دیگر با سفت شدن قطعات و یا حتی سوختن آن ها روبه‌رو نخواهید شد. پس بهتر اسـت چرخ تسمه، دینام و یاتاقان را روغن کاری کنید.

4. به تسمه کولر آبی توجه داشته باشید

برای حفظ سلامت دینام کولر، بـه تسمه کولرتان توجه نمایید. در صورتی کـه تسمه کولرتان دچار ترک خوردگی، افتادگی و یا بریدگی شده باشد باید آن را تعویض نمایید.

5. توجه به شناور کولر آبی

راهنمای خرید و راه اندازی کولر آبی

شناور کولر نیز مثل سایر اجزای آن باید از سلامت کامل برخوردار باشد. برای آنکه این موضوع را بفهمید باید بگوییم کـه در شناور سالم، اگر آب پر شود باید آنرا قطع کند تا سرریز نشود. توجه بـه پوسیده نبودن شلنگ آب نیز از اهمیت ویژه ای بر خوردار اسـت. کولر آبی سالم و درست، باید شلنگ تازه ای داشته باشد.

4. برزنت کولر آبی را چک کنید

برزنت عضوی از کولر آبی اسـت کـه دریچه رابه کانال وصل می کند و همچنین باید کاملا سالم باشد. قبل از راه اندازی کولر حتما از سوراخ نبودن برزنت خاطرجمعی خاطر حاصل نمایید تا باعث خالی کردن هوا نشود.

توجه کنید :

در زمان روشن کردن کولر حتما بـه سلامت دکمه های روشن و خاموش کولر توجه کنید، چراکه خراب بودن آن ها علاوه بر آسیب زدن بـه موتور کولر می تواند در رابطه با برق گرفتگی نیز خطرناک باشد. علاوه بر این، لازم اسـت قبل از روشن کردن کولر، ابتدا دکمه آب را روشن کنید. اینکار باعث می شود کـه پوشال ها بـه خوبی خیس شوند. حالا بعد از گذشتن چند دقیقه می توانید دکمه روشن کردن کولر را نیز بزنید.

راهنمای کوچک اما کاربردی برای راه اندازی کولر آبی

بهتر اسـت قبل از روشن کردن کولر آبی برای نخستین بار، دستمال و یا پارچه مرطوبی را جلوی دریچه آن بگیرید تا گرد و خاک های درون آنرا در فضا پخش نکند.
اگر سوالی برایتان پیش آمد در انتهای این متن برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *