بلاگ

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

هیچ‌کدام از ما دلمان نمی‌خواهد خانه‌مان بوی نامطبوع بدهد، چه برسد به یخچال خانه. یخچال فضای نگهداری مواد غذایی است و بوی اضافه به تنهایی می‌تواند اشتهایمان را تا 3 روز کور کند! حالا تا اشتهایمان کور نشده برویم ببینیم برای این مشکل چه راه‌حل‌هایی وجود دارد.

مرحله اول: خارج کردن مواد غذایی فاسد

اولین مرحله برای از بین بردن بوی بد یخچال تمیز کاری و خارج کردن مواد اضافه است. قبل از هر کاری یخچال را از برق بکشید و محتویات آن را بیرون بیاورید (اگر مواد غذایی‌تان در مدت نظافت خراب می‌شوند، آن‌ها را در یک ظرف پر از یخ قرار دهید). مواد غذایی آلوده و فاسد را مستقیماً وارد سطل زباله کنید. در ادامه موادی که طی هفته آینده استفاده نخواهید کرد را نیز راهی سطل زباله کنید. با استفاده از روش‌هایی که در مقاله آموزش صفر تا صد تمیز کردن یخچال آموزش دادیم شروع به تمیز کردن کنید. سطح داخلی و خارج یخچال، طبقات، واشر و تمام بخش‌ها را به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید. این مرحله پیش‌نیاز رفع بوی بد است، پس به خوبی آن را انجام دهید و هیچ قسمتی را از قلم نیندازید.

مرحله دوم: خوشبوسازی یخچال و مبارزه با بوی نامطبوع آن

رسیدیم به مرحله بو زدایی. عملکرد یخچال نگهداری مواد غذایی مصرفی ما است. پس بهتر است ضدعفونی با وایتکس و مواد شیمیایی را فراموش، و از مواد طبیعی برای از بین بردن بوی بد یخچالتان استفاده کنید. بهترین روش‌هایی بوزدایی با مواد طبیعی و خانگی به شرح زیر است.

1. جوش شیرین

بله، باز هم جوش شیرینِ همه کاره! علاوه بر تمام خواص لکه‌گیری و ضدعفونی که این ماده دارد، برای از بین بردن بوی بد یخچال هم فوق‌العاده‌ موثر است. کافی است مقداری جوش شیرین در لیوان کوچکی بریزید و آن را در گوشه‌ای از یخچال قرار دهید. این ذرات جادویی به تدریج بوی بد را جذب خود می‌کنند و هوای تمیز دوباره در یخچال جریان پیدا می‌کند. از جوش شیرین می‌توانید به جای بوگیرهای آماده هم استفاده کنید. به این صورت که مقداری از آن را درون یک پاکت کاغذی بریزید و چند سوراخ ریز در پاکت ایجاد کنید. به همین راحتی بوگیر دست‌ساز شما آماده است و می‌توانید برای رفع بوی یخچال از آن استفاده کنید.

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

2. لیمو

برش‌های لیمو نه تنها خودشان بوی طراوت و تازگی فوق‌العاده‌ای دارند، برای جذب بو هم کارآمد هستند. کافی است سری به کشوی میوه و سبزیجات یخچالتان بزنید. یک عدد لیموی تازه انتخاب کنید. آن را برش بزنید و در کاسه کوچکی درون یخچال نگهداری کنید. تنها عیب بوگیر لیمویی این است که به دلیل خشک شدن هر هفته نیاز به تعویض دارد. اما به سالم و طبیعی بودن آن می‌ارزد.

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

3. سرکه

ماده طبیعی بعدی برای از بین بردن بوی بد یخچال سرکه است. به شما اطمینان می‌دهیم که سرکه نقش موثری در جذب بوی بد دارد. اما اگر بوی بخصوص آن اذیتتان می‌کند. می‌توانید از مقدار کمی (کمتر از نیم استکان برای یک یخچال متوسط) استفاده کنید.

4. کربن

احتمالا شما هم گوشه یخچال مادربزرگ‌تان تکه‌ای ذغال دیده باشید. برای من همیشه سوال بود که ذغال بین خوراکی و میوه‌ها چیکار دارد دیگر! اما بعدها فهمیدم کربن تاثیر جذب بو دارد و از ساده‌ترین روش‌های از بین بردن بوی بد یخچال است. پس دست به کار شوید و به پاس این سنت دیرینه، یک تکه ذغال در طبقات یخچالتان قرار دهید!

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

5. قهوه

تا حالا شده برای خرید عطر 10 مدل رایحه تست کنید و حسابی سردرگم شوید؟ عطرفروش‌ها همیشه ظرفی از قهوه کنار دستشان دارند و در این مواقع از شما می‌خواهند قهوه را بو کنید تا خاطره رایحه‌های قبلی پاک شود و دوباره انتخاب را ادامه دهید. این کار بیخود نیست! چون دانه های قهوه خاصیت بسیار قوی در زمینه از بین بردن بو دارند. برای استفاده از این خاصیت در از بین بردن بوی بد یخچال، کافی است مقداری پودر یا دانه قهوه را در چند ظرف کوچک بریزید. ظرف‌ها را چند روز در یخچال نگه دارید تا هیچ اثری از بوهای نامطبوع باقی نماند.

6. وانیل

رایحه ملایم و زیبای وانیل علاوه بر خوش‌عطر کردن دسرها در یخچال هم به درد می‌خورد. برای تهیه بوگیر وانیلی، یک گلوله پنبه را به وانیل آغشته کنید. پنبه را در طرفی قرار دهید و برای مدتی در یخچال نگه دارید تا عطر خوب آن در فضای داخلی پخش شود.

7. سیب‌زمینی

حتی اگر تمام 6 ماده‌ی بالا در دسترستان نبود سیب‌زمینی قطعا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. خوشبختانه این ماده‌ی در دسترس، خاصیت رفع بوی بد هم دارد. برای این منظور سیب زمینی را پوست بکنید، از وسط نصف کنید و در یخچال قرار دهید. بهترین نتیجه وقتی حاصل می‌شود که هر 2،3 روز سیب زمینی را تعویض و تازه‌اش را جایگزین کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا تمام بوهای نامطبوع یخچالتان کاملاً از بین برود.

نکات پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال

حالا که بهترین راه‌حل‌های از بین بردن بوی بد یخچال را یاد گرفتیم، خوب است نکات جلوگیری از ایجاد بوها را هم بدانید. با رعایت این نکات ساده دیگر نگران ایجاد بوی بد نباشید.

  • تمیز کردن یخچال فقط به معنی دستمال کشیدن طبقات نیست. تصور کنید کل یخچال را به خوبی برق انداخته باشید و دوباره مواد غذایی که خارج کرده بودید را وارد یخچال کنید. نتیجه قابل حدس است. ممکن است آلودگی در بسته بندی و موادغذایی وجود داشته باشد و تمام زحمات تمیزکاری شما به هدر برود. پس علاوه بر محفظه داخلی و خارجی یخچال، مواد غذایی، ظرف‌ها، کیسه‌ها و … را هم تمیز کرده و سپس وارد یخچال کنید.
  • همیشه غذاها را درون ظرف دربسته قرار دهید. رها کردن غذاها رابطه مستقیمی با بو گرفتن یخچال دارد.
  • اگر زمانی مجبور به خاموش کردن یخچال شدید درب آن را بسته نگه ندارید. یک یخچال با در بسته بعد از گذشت زمانی حتماً بو می‌گیرد. برای اطمینان تمام موادغذایی را از یخچال خارج کنید، فضای داخلی را تمیز کنید و درب را باز نگه دارید.

 

  • غذاهای بودار را با بسته بندی مطمئن و محکم وارد یخچال کنید تا بوی آن در فضا و سطح سایر مواد نشیند.
چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

  • هر ماه یک بار زمانی را برای نظافت یخچال در نظر بگیرید تا از کثیفی، رشد باکتری و ایجاد بو پیشگیری شود.
  • برای کنترل بهتر مصرف غذاها، موادی که همیشه فراموش می‌کنید را جلوی دیدتان (مثلا در طبقه وسط قسمت جلو) قرار دهید. حتی می‌توانید یک برچسب تاریخ روی غذاها بچسبانید تا مهلت مصرف آن‌ها یادتان بماند.
  • روکش‌های پلاستیکی مانند سفره را در تماس مستقیم با طبقه یخچال قرار ندهید؛ چون گاهی اوقات این کار باعث ایجاد بویی شبیه به مواد نفتی می‌شود.

و در آخر…

یخچالتان تمیز باشد یا کم‌کم بوهای عجیبی از آن به مشام برسد، حالا دیگر شما تمام نکات تمیز کردن، پیشگیری و از بین بردن بوی بد یخچال را یاد گرفته‌اید. رعایت همین نکات آسان تاثیر زیادی در عمر دستگاه و صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود. برای اطمینان از سلامت و کارکرد درست یخچال، سرویس دوره ای آن را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *