بلاگ

بک لایت چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم ؟

بک لایت چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم ؟
برای نمایش تصاویر در 4 گوشه‌ی تلویزیون‌ها، قطعاتی کنار هم قرار گرفته شده است. که اگر یکی از این قطعات در انجام وظیفه‌ی خود با مشکل رو به رو شود، تصاویر به خوبی سابق پخش نخواهد شد. یکی از این قطعات اصلی که نمایش تصویر را بر عهده دارد، بک لایت نام دارد. بهتر است قبل از هر چیزی بدانید بک لایت چیست؟
چه وظیفه‌ای بر عهده دارد و چگونه می‌توان علت خرابی و مشکل بک لایت را متوجه شد. و با علت و راه‌های رفع مشکل آن نیز آشنا شوید.

بک لایت تلویزیون چیست

در صفحات نمایشگر LCD ، تصویر ایجاد شده روی پنل دستگاه به خودی خود دارای منبع نوری نمی‌باشد و برای اینکه تصویر ایجاد شده قابل نمایش باشد، به یک نور پس زمینه نیاز است، که به آن بک لایت می‌گویند.
در نمایشگرهای اولیه LCD از لامپ‌های فلوروسنت استفاده می‌شد، که با گذشت زمان لامپ‌های LED جایگزین آنها گردید و تلویزیون‌های LCD backlight LED یا به اختصار تلویزیون‌های LED به بازار عرضه شد. امروزه بکلایت‌های LED به دو شکل عمده در تلویزیون‌ها به کار رفته اند.
  1. به صورت مستقیم (Direct) : بدین صورت که آرایه‌ای از لامپ‌های LED در فواصلی مشخص، دقیقا در پشت پنل قرار گرفته و پنل به صورت مستقیم در معرض منبع نور قرار می‌گیرد.
  2. قرارگیری در لبه‌ها (Edge) : برای تولید تلویزیون‌های LED با ضخامت کمتر، لامپ‌های LED به صورت ردیفی از لامپ‌های LED که به صورت فشرده در کنار هم چیده شده‌اند، در لبه پنل قرار گرفته، و از طریق شکست نور، پنل از نور پس زمینه بهرمند می‌گردد.
بک لایت چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم ؟

بک لایت چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم ؟

چگونه تشخیص دهیم بکلایت تلویزیون خراب شده است؟

با توجه به توضیحات فوق می‌توان به راحتی با بررسی نور پس زمینه، تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون را انجام داد، که معمولا قسمتی از صفحه نمایش تیره است یا صفحه نمایش ظاهرا خاموش است و تصویر ندارد، که البته در حالت دوم تلویزیون صدا دارد، و اگر با چراغ قوه از نزدیک صفحه نمایش بررسی شود، مشخص می‌شود که تصویر وجود دارد و فقط نور پس زمینه وجود ندارد.
بک لایت چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم ؟

بک لایت چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم ؟

چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم

خرید بک لایت تلویزیون ال جی هزینه‌ی بالایی دارد بنابراین در صورت امکان تعمیر انجام می‌شود. روش اصولی تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی، تعویض کامل مجموعه LED  های بکلایت می‌باشد.
در مدل‌های direct  گاها مشاهده می‌شود برخی از تعمیرکاران اقدام به تعویض شاخه‌های بکلایت معیوب و یا تعمیر لامپ ال ای دی سوخته می‌نمایند،
که البته از نظر فنی مانعی برای انجام آن وجود ندارد  و فقط بهتر است با آگاهی از موارد زیر تصمیم به این کار بگیریم:
  1. LED یک قطعه نیمه هادی است و طول عمر مشخصی دارد، از این رو اگرشاخه معیوب تعویض گردد. این احتمال وجود دارد که مجدد شاخه دیگری نیز دچار خرابی گردد. اگر بیش از یک LED سوخته باشد یا اگر عمر استفاده از تلویزیون بالا باشد. احتمال این روخداد بیشتر است و در این شرایط تعویض یک شاخه معیوب مقرون به صرفه نمی‌ باشد.
  2. متفاوت بودن طیف رنگ بکلایت تعویضی با طیف رنگ بکلایت اصلی دستگاه ( با توجه به نوع بکلایت تعویضی و میزان حساسیت چشم مشتری احتمال رویت این تفاوت در مشاهده تلویزیون متفاوت است)

هشدار در خصوص تعمیرات غیر اصولی بکلایت تلویزیون

گاهی اوقات مشاهده شده است، برخی از تعمیرکاران غیر مجاز، از بکلایت کارکرده جهت تعمیر تلویزیون استفاده می‌نمایند، یا اقدام به تعویض فقط یک LED از یک شاخه بکلایت می‌نمایند. که منجر به خرابی مجدد دستگاه در کوتاه مدت می‌گردد، و حتی برخی از این افراد با دستکاری برد تغذیه زمان برگشت ایراد را کمی به تاخیر می‌اندازند.
تعمیر بکلایت توسط تکنسین‌های غیر متخصص و دور از دید شما امکان دارد. باعث خرابی‌های بیشتری برای شما باشد، که حدامکان از آنها درخواست نمایید تعمیر در حضور خود شما انجام گردد.
بک لایت چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم ؟

بک لایت چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم ؟

کلام آخر:

اگر مشکل یا سوالی در این رابطه داشتید خوشحال می‌شویم آن را در نظرات برای ما بنویسید تا به شما کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *