بلاگ

راهکارهای مقابله با مسمومیت در تابستان

راهکارهای مقابله با مسمومیت در تابستان

با شروع فصل تابستان معمولا سفرها و گشت و گذارها شروع می‌شود و گاهی به دلیل گرما یا خوردن غذای ناسالم ممکن است دچار مسمومیت شویم. بنابراین بهتر است به برخی موارد توجه داشته باشیم تا از مسمومیت جلوگیری کرده و در طی سفر بتوانیم بیشتر مراقب خود و همراهانمان باشیم. در این راهنما راهکارهایی را برای مقابله با مسمومیت خواهیم گفت.

چطور دچار مسمومیت می‌شویم؟

راهکارهای مقابله با مسمومیت در تابستان

راهکارهای مقابله با مسمومیت در تابستان

مسمومیت در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که بدن انسان دچار اختلالاتی می‎شود زیرا برخی مواد مضر را از  طریق خون، تماس با پوست، استشمام برخی گازها و یا خوردن و آشامیدن جذب کرده است. از بین این موارد مسمومیت غذایی شایع‌تر است و معمولا بیشتر اتفاق می‌افتد. به غیر از مسمومیت غذایی، مسموم شدن از طریق دارو، گاز منوکسید کربن و مسموم شدن به دلیل استشمام سموم دفع آفات نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
همانطور که گفتیم مسمومیت غذایی شایع‌تر است و به دلیل باکتری‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها اتفاق می‌افتد. در بیشتر مواد غذایی پاتوژن‌ها وجود دارند، اما طی مراحل طبخ به دلیل حرارت از بین می‌روند. در برخی  غذاها مانند لبنیات، تخم مرغ و گوشت معمولا آلودگی وجود دارد و می‌بایست به خوبی پخته شوند. در ارتباط با غذای کودکان، خانم‌های باردار، سالمندان و افرادی که بیماری خودایمنی دارند، می‌بایست بیشتر دقت داشت.
علائم مسمومیت معمولا با سنگین شدن معده، سرگیجه و حالت تهوع شروع می‌شود و در صورتی که فکر می‌کنید دچار مسمومیت شده اید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مواد غذایی در چه شرایطی فاسد می‌شود؟

راهکارهای مقابله با مسمومیت در تابستان

راهکارهای مقابله با مسمومیت در تابستان

در نظر داشته باشید علاوه بر باکتری، ویروس و انگل، شرایط نیز باعث افزایش میزان مسمومیت غذا می‌شود. عامل زمان و طولانی شدن مدت زمان نگهداری از غذا موجب تکثیر فوری عوامل مسمومیت می‌شود. در دماهای بالاتر عوامل ایجاد مسمویت در غذا سریع‌تر موجب فاسد شدن آن خواهد شد و به این معنی است که غذای فاسد شدنی یا باید در دمای خیلی پایین یا خیلی بالا و در حال طبخ قرار گیرد و آن را در دمای 5 تا 60 درجه که دمای مناسب رشد عوامل مسمومیت است، قرار ندهیم.

راهکارهای مقابله با مسمومیت در تابستان

راهکارهای مقابله با مسمومیت در تابستان

همانطور که گفتیم در ارتباط با گوشت، لبنیات، تخم مرغ، غذاهای دریایی و مرغ باید بیشتر به این موضوع توجه کنیم زیرا به دلیل اینکه دارای مواد مغذی است برای رشد باکتری، ویروس و انگل آماده‌تر است. غذاهایی که مرطوب‌تر است و خشک نیست، فضای آماده‌تری برای رشد باکتری‌ها دارد و به همین علت این نوع غذاها بیشتر در معرض فاسد شدن است.

چگونه از مسمومیت غذایی جلوگیری کنیم؟

راهکارهای مقابله با مسمومیت در تابستان

راهکارهای مقابله با مسمومیت در تابستان

با رعایت برخی موارد که در ادامه خواهیم گفت، می‌توانید تا حد زیادی از مسمومیت غذایی جلوگیری کنید:

  • غذاها را در محدوده دمایی پرخطر قرار ندهید. متناسب با هر نوع ماده غذایی آن را در دمای مناسب قرار دهید.
  • هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ انقضا و نحوه نگهداری غذاهایی که در مورد نگهداری آن اطلاعات کافی ندارد توجه کنید.
  • به غذاهای بسته بندی شده و مواد غذایی به صورت قوطی دقت کنید که برآمدگی نداشته باشد.
  • غذاهایی که می‌بایست منجمد باشد را فقط به صورت منجمد خریداری کنید و اگر از حالت فریز خارج شده است، خریداری نکنید.
  • هنگام تهیه غذا به بهداشت دست‌ها، ظروف و … توجه داشته باشید.
  • در طول سفر به آبی که برای آشامیدن یا شستشوی ظروف استفاده می‌کنید، دقت کنید.
  • از چاقو و تجهیزات برای غذاهایی که می‌بایست پخته سرو شود و غذاهای خام به صورت مشترک استفاده نکنید و در صورت نیاز آن را شستشو دهید.
  • گوشت، مرغ و ماهی را به خوبی بپزید.
  • در ارتباط با غذاهای پخته‌ای که می‌خواهید آنها را فریز کنید، ابتدا اجازه دهید در دمای معمولی کمتر از 2 ساعت سرد شود و سپس در ظرفی قرار دهید که درب آن خوب بسته شود.
  • مواد و داروهایی که موجب مسمومیت می‌شود را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • در صورتی که می‌خواهید از مواد غذایی مانند عسل، سوسیس و کالباس، کنسروها و کشک خام استفاده کنید، در نظر داشته باشید این مواد بیشتر در معرض فاسد شدن است و به خوبی آن را بررسی کنید، در شرایط مساعد نگه دارید و از جای معتبر و یا برند مطمئن خرید کنید.
  • در مسافرت از گیاهان و میوه‌ها در طبیعت که در مورد مسمومیت یا عدم مسمومیت آن اطلاعات کافی ندارید، استفاده نکنید.
  • از آب کافی استفاده کنید.
  • در صورت مسمومیت با مصرف داروهایی که خودتان تشخیص می‌دهید مناسب است، ممکن است پروسه درمان مسمومیت و یا اطلاع از شرایط وخیم‌‌تر را به تاخیر بیندازید؛ بنابراین از مصرف دارو بدون دستور پزشک خودداری کنید و سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *