بلاگ

علت یخ سازی نکردن یخچال

علت یخ سازی نکردن یخچال

آماده کردن سریع یخ توسط یخچال یکی از کار های لوکس و لذت بخش است و هیچ کس نمی تواند این حس را انکار کند. هنگامی که نیاز به یخ دارید و دکمه ی یخساز را فشار می دهید تا یخ بیرون بریزد، اما هیچ خروجی ای وجود ندارد و یا یخ آن طوری که باید نمی باشد، این موضوع ناراحت کننده است. هنگامی که یخساز یخچال شما یخ سازی نمی کند، سریعا به تکنسین زنگ نزنید. چند تکنیک و عیب یابی ساده وجود دارد که اگر یخ ساز شما کار خود را متوقف کرده بهتر است انجام دهید تا ایراد رفع شود. قسمت یخ ساز دستگاه، بخش نسبتا ساده ای می باشد، که اکثرا همه ی آن ها با یک روش کار می کنند. اگر یخ ساز یخچال شما کار نمی کند، با یک تعمیر ساده ممکن است یخ ساز دوباره به کار خود ادامه دهد. بنابراین شما با انجام چند تکنیک می توانید در هزیته ها نیز صرفه جویی کنید. اما اگر این روش ها جواب نداد حتما از یک تکنسین متخصص تعمیرات یخچال فریزر و ساید بای ساید جهت رفع مشکل کمک بخواهید.

یخ ساز یخچال چگونه کار می کند؟

یخ ساز یخچال از طریق یک خط لوله ی کوچک ۴ اینچی آب را از شیر ورودی دریافت می کند و آب را به فیلتر منتقل می کند. سپس خط آبرسانی به یک شیر پر آب منتقل می شود که توسط یک ترموستات یخ ساز کنترل می شود. سپس از طریق یک لوله ی پر کننده به قالب های یخ هدایت می شود و اینجاست که آب یخ می زند. وقتی آب یخ می زند، ترموستات از طریق یک الکترو مغناطیس این پروسه را قطع می کند و سپس بخاری روشن می شود تا مکعب های یخ را کمی گرم کند تا بتوانند از قالب جدا شوند. سپس یک موتور کوچک روشن می شود و توسط بازو های تخلیه، مکعب های یخ از قالب،  درون سطل یخ جمع می شوند. در نتیجه شیر ورودی پر آب می شود و برای چند ثانیه روشن می شود و دوباره قالب های یخ پر می شوند و چرخه تکرار می شود. وقتی که سطل یخ پر شود، بازو بالا می رود و واحد یخساز را خاموش می کند تا سطح یخ در سطل پایین بیوفتد.

علت های رایج در یخ سازی نکردن یخچال

  • شیر ورودی
  • انسداد خط لوله آب
  • کثیفی فیلتر
  • نبود سرمای کافی
  • پایین بودن بازوی کنترل یخ ساز
  • دمای بالای فریزر
  • خاموش بودن یخساز
  • مشکلات الکتریکی
  • مشکلات تنظیمات
  • تنظیمات ترموستات
علت یخ سازی نکردن یخچال

علت یخ سازی نکردن یخچال

شیر ورودی

یکی از مواردی که باعث می شود یخچال یخ سازی نکند، بسته بودن شیر ورودی آب می باشد. همچنین ممکن است برخی از دریچه های ورودی آب برای جلوگیری از ورود و فیلتر کردن زباله ها دارای صفحه ای باشند. که در صورت وصل بودن صفحه، جریان آب محدود می شود و در نتیجه مکعب های کوچک یخ ایجاد می شوند. بنابراین در صورت گرفتگی صفحه باید آن را تمیز کنید. همچنین اگر خاک وارد شیر آب شود، ممکن است جریان آب را بلافاصله مسدود نکند اما به طور مداوم آب را درون لوله پر کننده یخ ریخته و سر انجام منجمد می شود. همچنین فشار کم آب منطقه نیز باعث می شود همین شرایط ایجاد شود. لوله ی آب رسانی خیلی کوچک است و خیلی راحت می تواند مسدود شود.

انسداد خط لوله آب

یکی از مواردی که باعث می شود که یخ اصلا درست نشود، انسداد لوله های آب که در پشت یخچال قرار دارند می باشد . اگر یخ ساز شما به هیچ وجه یخ تولید نمی کند و یا مکعب های یخ کوچکتر از حد معمول تولید می کند، این حالت معمولا نشانگر گرفتگی در جایی در امتداد خط تامین است.

یکی از علت های آن نیز می تواند بخاطر گرفتگی خط لوله در اثر انجماد آب درون آن باشد. بنابراین شما باید بررسی کنید که این لوله ها یخ نزده باشند. برای رفع این مشکل باید پریز یخچال را از برق بکشید، شیر ورودی را ببندید. داخل کتری مقداری آب داغ کنید و آب گرم را روی لوله ی آب یخچال بریزید و یا با استفاده از سشوار یخ زدگی خط لوله ی آب را ذوب کنید و تا ۲ ساعت صبر کنید و یخچال را به برق وصل نکنید.

بعد از ۲ ساعت، برق یخچال را وصل کنید و گوش دهید که آب وارد قالب یخ شود و قالب یخ را پر کند.

کثیفی فیلتر

فیلتر یخچال برای جلوگیری از ورود هر گونه آلاینده به آب می باشد که ممکن است بعد از مدتی کثیف شود و جریان آب به سمت یخ ساز را کاهش دهد. یک فیلتر کثیف میزان آب ورودی به دستگاه یخ ساز را کاهش می دهد. برای رفع مشکل باید فیلتر را پیدا کنید و آن را عوض کنید. در یخچال های ساید بای ساید فیلتر معمولا در قسمت یخچال و در سمت پایین یا متصل به سقف  قرار دارد. علت قرار گرفتن فیلتر در سمت یخچال بخاطر جلوگیری از انجماد آن می باشد. همچنین برای یافتن محل دقیق فیلتر یخچالتان به کتابچه ی راهنمای محصول مراجعه کنید. معمولا به طور متوسط فیلتر ها باید هر ۶ ماه عوض شوند اما شرایط آب منطقه می تواند روی طول عمر مفید فیلتر ها تاثیر بگذارد. اگر منطقه ی شما دارای آب سخت است باید بیش از ۲ بار در سال فیلتر یخچال خود را عوض کنید.

نبود سرمای کافی

اگر کمپرسور یخچال خراب باشد و یا گاز یخچال تمام شود، یخچال سرمای کافی ندارد. همچنین خرابی فن و هر گونه ایرادی در فن یخ سازی در یخچال را مختل می کند. بنابراین اگر فن ایراد داشته باشد باید روغن کاری شود و سرویس دوره ای انجام شود.

پایین بودن بازوی کنترل یخ ساز

همان طور که پیش تر بیان کردیم، وقتی سطل یخ پر می شود بازوی کنترل در بالاترین سطح خود قرار می گیرد و یخ سازی متوقف می شود. گاهی ممکن است این بازوی کنترل در بالاترین وضعیت خود گیر کند و یا یخ بزند که در نتیجه عمل یخ سازی متوقف می شود. بنابراین یکی از مواردی که نیاز به بررسی دارد همین قابلیت مکث می باشد که در صورت فعال شدن یخچال یخ سازی نمی کند.

دمای بالای فریزر

اگر  دمای فریزر بالاتر از منفی ۱۲ درجه سانتی گراد باشد یخساز یخچال، یخ تولید نمی کند. دمای یخچال باید بین منفی ۱۸ تا منفی ۱۵ درجه سانتی گراد تنظیم شود تا یخ ساز به درستی کار کند.

خاموش بودن یخساز

در یخچال یک کلید برای خاموش و روشن کردن یخساز وجود دارد که این کلید روی صفحه نمایش جلوی دستگاه قرار دارد در بعضی مدل ها هم این کلید داخل یخچال و در کنار خود یخساز قرار دارد.

بنابراین اگر یخچال شما یخسازی نمی کند، بررسی کنید تا کلید روی حالت خاموش یا همان  off  قرار نگرفته باشد.

مشکلات الکتریکی

هنگامی که یخ ساز را فشار می دهید اما یخ بیرون نمی آید و میبینید که یخ درون قالب یخ می باشد، به این معناست که یخ ساز در حال دریافت آب است. احتمالا مشکلی در تامین آب ندارد. در عوض، این به احتمال زیاد یک مشکل مکانیکی یا الکتریکی است. اگر یخساز قابل تعمیر نباشد باید آن را به طور کامل عوض کنید.

مشکلات تنظیمات

اگر مکعب های یخ خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک هستند، احتمالا یخ ساز نیاز به کمی تنظیمات دارد. برای تنظیم این که قالب یخ با هر چرخه با چه میزان آب پر شود، ابتدا باید پوشش را از یخ ساز خارج کنید. این صفحه سفید در قسمت جلوی مونتاژ یخ ساز است و خیلی راحت باید بکشید. اگر در برداشتن آن با مشکل روبه رو شدید از یک پیچ گوشتی استفاده کنید. در زیر پوشش باید مونتاژ پیچ و نشانگر مثبت و منفی را مشاهده کنید. این دوز مصرف آب را کنترل می کند. اگر پیچ را به سمت نماد منفی بچرخانید، مقدار آب در هر دوز کاهش پیدا می کند و برای افزایش مقدار آب در هر دوز باید پیچ را به سمت مثبت بچرخانید.

تنظیمات ترموستات

تنظیمات ترموستات را بررسی کنید  و مطمئن شوید که روی دمای مناسب ( برای پی بردن به دمای مناسب باید به کتابچه ی راهنمای محصول مراجعه کنید ودما را روی  دمای پیشنهادی سازنده تنظیم کنید ) تنظیم شده باشد.

اگر دما روی درجه ی خیلی کم تنظیم شده باشد، آب قبل از رسیدن به قالب یخ می زند. علت این مشکل می تواند هنگام جابه جایی وسایل در فریزر، به صورت اتفاقی دکمه ی بازوی کنترل روی حالت خاموش قرار بگیرد که در نتیجه تولید یخ را متوقف می کند. رفع این مشکل بسیار آسان می باشد. شما باید بازوی کنترل فلزی را پیدا کنید و آن را به سمت پایین یا در موقعیت حرکت و روشن قرار دهید. اگر وضعیت بازوی کنترل در پایین باشد و قالب از یخ پر شود، احتمالا مشکل مربوط به اتصال موتور، گیربکس یا برق است.

بنابراین اطمینان حاصل کنید که همه ی اتصالات الکتریکی به درستی وصل شده باشند. یخچال را از جلو بکشید تا از دیوار فاصله داشته باشد، شیر آب را ببندید و پریز برق یخچال را بکشید.

اتصالات را جدا کنید و مجددا آن را وصل کنید تا از اتصال کامل آن اطمینان حاصل کنید. با اضافه کردن آب و صبر کردن به مدت یک دقیقه اب یخ باقی مانده را از قالب جدا کنید.

یخ ها شروع به ذوب شدن می کنند و باید راحت تر از بین بروند. یخ ها شروع به آب شدن می کنند و باید راحت تر از خارج شوند.

سپس بازوی کنترل را به عقب پایین بیاورید و حدود ۱۰ ثانیه منتظر بمانید تا الکترون درگیر شود و قالب را با آب پر کند. سپس ۳-۴ ساعت صبر کنید تا آب در قالب یخ بزند و بعد ببینید یخ بیرون می آید یا خیر. اگر این حالت تفاق نیوفتاد احتمالا شما نیاز به تعویض موتور یا گیر بکس دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *