بلاگ

۱۶ ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق

۱۶ ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق

با شروع هر فصل و تغییرات آب و هوایی، سبک زندگی‌ها هم تغییر می‌کند. در فصل گرما با افزایش دما و بلندتر شدن روزها، در خانه و محل کار، مدت طولانی‌تری از دستگاه‌های برقی استفاده می‌کنیم.

کولرگازی‌ و کولرهای آبی،‌ شاید پر استفاده‌ترین دستگاه‌های برقی در این فصل باشند، که هرچه استفاده از آنها بیشتر می‌شود، امکان بالا رفتن مصرف برق نیز بیشتر است و نیاز است، بیشتر برای حفظ سلامت و عملکرد آن وقت بگذاریم. چراکه ما را از این گرمای طاقت‌فرسا تا حدی نجات ‌می‌دهد. خب باید گفت که برای کاهش مصرف انرژی، اولین و بهترین کار، می‌تواند کنترل کردن عملکرد دستگاه باشد.

۱۶ ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق

۱۶ ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق

حال در این میان فرض کنید در این گرما، از محل کار به خانه رسیده‌اید، برای رهایی از گرما، کولر‌ها را روی خنک‌ترین درجه گذاشته‌اید، لباس‌های کثیف را به دل ماشین لباسشویی و ظرف‌ها را یکی یکی به ظرف‌شویی می‌سپارید، سراغ اجاق گاز و مایکروویو می‌روید، که غذایی برای شام ترتیب دهید که ناگهان برق خانه فریاد می‌کشد کمک! هم‌زمان همه‌ی این‌ها باهم؟ در این ساعت؟ دیگر طاقت ندارم، بگذار کمی استراحت کنم! و ما اگر این صدای هر روزه‌ی برق بی‌نوا را نشنویم، محکوم به خاموشی‌های پی‌در‌پی یا مشاهده‌ی قبض‌های نجومی خواهیم بود.

برای کمک به کاهش مصرف برق، می توان از نکات زیر استفاده کرد:

1. هنگام استفاده از کولر‌های گازی ترجیحا دما را روی 25 درجه قرار دهید.

2. می‌توانید از دکمه نگهداری انرژی یا energy saving در کولرگازی‌ها استفاده کنید تا مصرف انرژی دستگاه بهینه باشد.

3. یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای صرفه جویی در مصرف برق، سرویس کولر گازی و رسیدگی به دستگاه است، البته مقاله 7 نکته مهم برای سرویس دوره‌ای کولر گازی را می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

4. درب‌های محیط را کمتر باز و بسته کنید تا با رد و بدل شدن هوای گرم و سرد اتلاف انرژی رخ ندهد.

5. می‌توانید تا حدامکان از ایزوله کردن محیط استفاده کنید، در واقع محیط، درز خروج هوا نداشته باشد. مثلا برای درب‌ها و پنجره‌ها از درزگیر استفاده کنید و مواردی از این قبیل.

6. می‌توانید به جای استفاده مداوم از جاروبرقی، از جارو‌های دستی استفاده کنید. علاوه بر اینکه برقی مصرف نمی‌شود، صدای کمتری هم دارد.

7. از باز و بسته کردن مکرر درب یخچال خودداری کنید. زیرا وقتی سرما از دستگاه خارج می‌شود، کمپرسور مجبور می‌شود بیشتر کار کند، در نتیجه میزان مصرف انرژی بیشتر می‌شود.

8. اگر میوه تازه خریداری کردید، به سرعت داخل یخچال نگذارید، اجازه دهید کمی مواد غذایی خریداری شده مثل میوه، به دمای میحط خانه برسد و بعد آن را در یخچال بگذارید. زیرا مواد را هرچه گرم تر در یخچال قرار دهید، یخچال زمان بیشتری برای خنک کردن آن احتیاج دارد، در نتیجه مصرف برق و انرژی آن بیشتر می‌شود.

9. درصورتیکه غدا کاملا داغ است، مثلا ظرف غدای کاملا داغ را بلافاصله داخل یخچال نگذارید، اجازه دهید کمی سرد شود و بعد داخل یخچال قرار دهید.

10. استفاده از وسایل برقی در ساعت اوج مصرف برق را کاهش دهید. زیرا مصرف برق در این ساعات به اوج می‌رسد و در عملکرد دستگاه هم تاثیر دارد.

۱۶ ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق

۱۶ ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق

11. یک فن برای تهویه‌ی هوای خانه بگذارید، چون موجب کاهش دمای خانه می‌شود و هوای خانه را مطلوب‌تر می‌کند در نتیجه کمک به صرف جویی در مصرف برق خواهد شد.

12. در روزهای خیلی گرم راه ورود نور خورشید را به خانه بگیرید. ورود این نورها، دمای خانه را بالا می‌برد و در نتیجه احتیاج است که وسایل خنک کننده، انرژی بیشتر برای سرمادهی مصرف کنند. درنهایت موجب می‌شود مصرف برق محیط بیشتر شود. مثلا برای پنجره‌ها از سایه‌بان و یا پرده‌های ضخیم تر استفاده کنید.

13. ترجیحا به جای استفاده از نورها و لامپ‌های حبابی، از لامپ‌های ال ای دی (LED) استفاده کنید.

14. تغییر لامپ‌ها تاثیر زیادی در مصرف انرژی دارد و می‌توان به راحتی با استفاده از لامپ‌های کم مصرف، برای صرفه جویی در انرژی تلاش کرد.

۱۶ ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق

۱۶ ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق

15. وسایل برقی که به پریز وصل هستند، هرچند خاموش و بی استفاده باشند، درحال استفاده از انرژی هستند. مثل وسایل کوچکتر هم چون، سیم‌های شارژر، غذاساز، چایی ساز و…. که به راحتی می‌توان هنگام اتمام کار، آن‌ها را از برق جدا کرد تا مصرف برق را به حداقل برسانیم.

16. اگر قرار است مدت طولانی منزل نباشید، تلویزیون را از برق بکشید. البته در تلویزیون‌های سری جدید چون اتلاف انرژی پایین آمده است، انرژی زیادی در هنگام خاموشی نیز مصرف نمی‌شود.

در نتیجه با انجام رعایت نکاتی خیلی ساده، به راحتی می‌توان از محصولات برقی به درستی استفاده کرد، و مصرف برق را به حد استاندارد رساند و از شر قبض‌های نجومی برق راحت شد.

۱۶ ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق

۱۶ ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق

کلام آخر:

یادمان باشد، دستگاه‌های برقی منزل ما، سازهای یک ارکستر موسیقی نیستند که حتما باید هم‌زمان به صدا در بیایند تا حالمان خوب شود، بلکه برعکس! بهتر است هر کدام را در مواقع ضروری و جداگانه استفاده نماییم.

دقت کنید، اتلاف انرژی مثل خرج کردن از جیب پس انداز زمین است! پس با خرید محصولات استاندارد با مصرف انرژی بهینه، به عملکرد بهتر دستگاه‌ها و همچنین ذخیره انرژی برای نسل های آینده تلاش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *